Waligóra RUN Cross Półmaraton – krótki opis.

Trasa Półmaratonu rozpoczyna się w Głuszycy na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 ul. Kolejowa 8 Startujemy i od razu biegniemy asfaltem pod górę. Przebiegamy wśród zabudowań dzielnicy mieszkaniowej, obok kościoła i dobiegając do głównej drogi kierujemy się do skrzyżowania skręcając na Łomnicę. Przebiegamy tunelem na drugą stronę nasypu kolejowego ciągnącego się wzdłuż Głuszycy, za którym widać pasmo Gór Suchych. Kilkadziesiąt metrów przed Łowiskiem Pstrąga „Złota Woda” w Łomnicy zbiegamy w prawo na polną drogę (ścieżka rowerowa) i kierujemy się w stronę wioski Grzmiąca rozłożonej poniżej Rogowca i Jeleńca Małego. Podążamy kilkaset metrów wśród łąk i pastwisk, skręcając mocno w lewo. Biegniemy pod górę do asfaltowej drogi i zbiegamy do górnej części wioski. Mocny zakręt w lewo i czeka nas kilkaset metrów stromego asfaltowego podbiegu. Następnie w prawo na drogę gruntową. Wspinamy się na Jeleniec Mały (770m) i Rogowiec (870m) z którego roztacza się wspaniała panorama pobliskich Gór Czarnych oraz Gór Wałbrzyskich. Przy dobrej pogodzie widać masyw Ślęży i inne okolice. Na Rogowcu znajduje się relikt zamku górującego nad okolicą.

Następnie krótki, ale stromy zbieg i dalsza wspinaczka na Jeleniec (902m) najwyższe wzniesienie w tej części biegu. Grzbietem Jeleńca docieramy do Przełęczy pod Jeleńcem (837m) Dalej wspinamy się na Turzynę (895m) i w dół do Przełęczy pod Turzyną (835m) skąd dobiegamy do Przełęczy Trzech Dolin (810m) na środku której stoi Schronisko Andrzejówka. Najtrudniejszym fragmentem przed Andrzejówką jest ok. 4km wspinaczka na Jeleniec na którym jest ponad 300m przewyższenia, ale bardziej strome fragmenty przeplatane są łatwiejszymi. Odcinek od Jeleńca do Andrzejówki nie jest trudny. Z Jeleńca biegniemy szeroką ścieżką, a następnie wygodnymi leśnymi drogami. Podbiegi i zbiegi są łagodne. Wbiegamy na łąki rozciągające się nad Przełęczą Trzech Dolin (810m) Przed sobą mamy widok kolejnych wierzchołków na które będziemy się wspinać – Waligórę i położony kilka kilometrów dalej Ruprechticki Szpiczak. Z prawej strony widać szczyty które będą zdobywali ultramaratończycy w dalszej części swojego wyścigu i Bukowiec - górę w którą wgryzł się kamieniołom. Z drugiej strony tego wzniesienia na ultrasów będzie czekała męcząca wspinaczka na szczyt. Przy Schronisku Andrzejówka znajdziecie punkt żywieniowy, gdy się posilicie ruszacie pod górkę.

Najpierw kamienną drogą, łagodnie ok. 200m i zaczynacie ponad 300m wspinaczkę na Waligórę (936m) – najwyższy szczyt Gór Suchych. Na każde sto metrów podejścia czeka Was około 40m przewyższenia. Ze szczytu niestety nic nie widać, ale kilkaset metrów dalej trasa biegu trawersuje górę, a stamtąd przy ruinach schroniska, ujrzycie kolejne mozolne podejście – Ruprechticky Szpiczak (880m). Przy dobrej pogodzie zobaczycie również Góry Sowie i Góry Stołowe. Z Waligóry czeka Was wędrówka wygodnymi leśnymi duktami, prawie w całości opadającymi w kierunku granicy. Na tym odcinku można nieźle przycisnąć! Dotrzecie do wiaty położonej przy granicy. Zakręt w prawo i ścieżką ciągnącą się wzdłuż granicy dotrzecie do podejścia na Szpiczaka. Przed Wami ok. 400m wspinaczka i 30m przewyższenia na każde 100m Na pewno każdy będzie czuł się dopieszczony!

Na szczycie nie dobiegamy do wieży widokowej, tylko skręcamy w lewo! Pamiętajcie. (Kto ma czas, może wdrapać się na wieżę z której widok jest przepiękny.) Zbiegamy w dół słabo widoczną ścieżką ciągnącą się przy słupkach granicznych. Jest stromo, ale można zbiegać. Na końcu zbiegu trasy dystansu ultra i półmaratonu rozchodzą się. Ultrasi zbiegają w dół, a półmaratończycy wspinają się na szczyt Siroky (839m) nieco niższy od Szpiczaka, a później w dół, bardzo stromo.

Takich krótkich podbiegów i zbiegów będzie jeszcze kilka, ale do mety coraz bliżej. Pamiętajcie, że biegniemy wąską ścieżką wzdłuż słupków granicznych. Kto zna teren może biec drogą ciągnącą się granicznym grzbietem, ale trzeba uważać, bo droga kilka razy schodzi w dół.

Docieramy do miejsca w którym skręcamy w lewo i przed Rarogiem (745m) zbiegamy w dół do kamieniołomu „Kamyki” To początek kilku kilometrowego zbiegu do mety zawodów. Początkowo łagodnie, szerokim traktem, a następnie stromą, gruntową drogą mocno w dół. Kamieniołom ujrzymy, między gałęziami drzew rosnących na jego górnej krawędzi. Zbiegamy w dół i skręcamy w lewo. Przebiegając obok kamieniołomu z lewej strony ujrzymy wody stawu który się tutaj utworzył. Biegniemy asfaltem widząc łąki rozłożone w pobliżu Głuszycy i nasyp kolejowy, przez który przebiegaliśmy tunelem na początku wyścigu. Teraz też pod nim przebiegniemy i polną ścieżką, przekraczając rzeczkę dotrzemy do miasta. Ostatni, krótki asfaltowy podbieg, przejście przez jezdnię, kilkadziesiąt metrów chodnikiem i już!

Pozostało:

Dodatkowe informacje:

O biegu
Zapoznaj się z opisem biegu WRC

Treningi
O wspólnych treningach na trasie WRC

Półmaraton Szlakiem Riese
Prolog WRC Głuszyca

Bieg Koliby Łomnickiej

Wasze relacje
Wasze relacje z biegu WRC

O Głuszycy
Głuszyca i okolice - przyjedź tu i odpoczywaj

Noclegi
Gdzie można się zakwaterować

Wolontariat
Dowiedź się jak możesz nam pomóc

Dla mediów
Materiały dla massmediów

Browar Tuż przy granicy z Polską, 30 kilometrów od Wałbrzycha, znajduje się kilkutysięczne czeskie miasteczko Broumov, a w nim jeden ze starszych browarów w tej części Europy. Obecnie wyrabiane piwo Opat nawiązuje swoją nazwą do dawnych założycieli browaru - zakonu benedyktynów. Atutem browaru jest własna słodownia oraz ujęcie wody ze studni artezyjskiej. Browar unika stosowania koncentratów lub granulatów chmielowych. Użycie do produkcji własnych słodów oraz naturalnej szyszki chmielowej, powoduje iż, Opat zaliczany jest do czeskich piw typu tradycyjnego.

John Cotton Europe Sp. z o.o. jest producentem wysokiej jakości kołder i poduszek do produkcji których używane są zarówno włókna syntetyczne jak i naturalne. Zastosowanie w naszej produkcjii mają tradycyjne tkaniny bawełniane, satynowe, poliestrowe jak microfibra oraz policottony. Do produkcji używamy najwyższej jakości surowców, które są szczegółowo dobierane, tak aby w pełni spełniać oczekiwania naszych klientów, a także zagwarantować zdrowy i przyjemny sen. Zastosowane najnowsze technologie sprawiają, że nasze produkty wyróżniają się bardzo wysoką puszystością, sprężystością i miękkością.

Głuszyca słynie ze wspaniałych górskich panoram, tras Strefy MTB i podziemnych obiektów Riese. Głuszyca jest doskonałym miejscem do uprawiania wielu sportów narciarstwo biegowe, narciarstwo zjazdowe, wspinaczka po lodospadach, paralotniarstwo, turystyka konna. W sezonie letnim czynny jest basen miejski.